Bel 085 051 6823 (Ma-Vr: 8.30 – 17.30)

20 tips voor minder decemberstress

17 nov 2016

De zomer is net pas voorbij, maar de pepernoten en chocoladeletters liggen alweer in de schappen. Steeds vroeger worden we eraan herinnerd dat de feestdagen er weer aankomen.  Help, kerststress! De feestdagen, een periode om te ontspannen, om gezellig samen te zijn met familie en vrienden en te reflecteren op het afgelopen jaar. Diezelfde feestdagen zijn voor steeds meer mensen helaas helemaal niet zo’n feest. 

Weet je nog hoe de feestdagen voelden toen je een kind was? Magisch, feestelijk, spannend, wonderlijk, speciaal. Alles leek een tijdje extra bijzonder. Gezellig met het gezin bij elkaar, je kon úren in de Intertoys folder kijken en fantaseren over wat je voor sinterklaas zou krijgen en op school was alles in de feeststemming, met veel sint- en kerstknutsels en een leuk kerstdinner. Helaas is die magische sfeer van de feestdagen voor veel volwassenen volledig verdwenen en er is iets veel minder leuks voor in de plaats gekomen: stress.

Decemberstress: de feestdagen móeten gezellig zijn

Het is ook niet niks. Door de media en peer pressure voelen we ons gedwongen om steeds maar meer en duurdere cadeaus te kopen en natuurlijk moet het kerstdiner spectaculair culinair. De verwachtingen zijn torenhoog, het móet gezellig zijn, want sinterklaas en kerst ‘horen’ gezellig te zijn. Voor iedereen last minute sint en kerst kadootjes shoppen, boodschappen voor dat fantastische kerstdiner, het huis versieren, naar de kapper, een mooie kerstoutfit scoren (natuurlijk niet hetzelfde als vorig jaar) en het vooruitzicht van verplichte gezelligheid met familie waar je misschien helemaal niet op zit te wachten. En dat alles gecombineerd met deadlines op ons werk en de kinderen die in de kerstvakantie de hele dag thuis zijn en vermaakt willen worden. We moeten ontzettend veel ballen hooghouden en het is geen wonder dat dit het uiterste van ons vergt. Stress heeft een grote impact op onze gezondheid. Hoezó genieten? De feestdagen zorgen ook voor extra spanning in je relatie, daarom is het in deze periode extra belangrijk om in contact te blijven met je partner.

Eenzame kerstdagen

Naast de ‘gewone’ decemberstress en kerststress kunnen er nog andere dingen spelen. Tijdens de feestdagen wordt het gemis van een geliefde extra gevoeld. Veel mensen zijn eenzaam tijdens de feestdagen, een eenzame kerst is voor veel mensen realiteit. Heb je last van de winterblues of een winterdepressie, dan ben je in deze koude en donkere periode toch al een stuk minder vrolijk. Voor mensen met psychische klachten zijn de opgelegde vrolijkheid en alle verplichtingen die de feestdagen met zich meebrengen vaak een grote opgave. Daarnaast zorgen we in deze periode meestal niet goed voor onszelf, we eten en drinken teveel en ongezond, bewegen te weinig en slapen niet genoeg. Met als gevolg dat we ons schuldig voelen en vatbaarder zijn voor negatieve emoties.

20 tips voor minder decemberstress

De december maand hoeft niet zo stressvol te zijn. Je kunt ervoor kiezen om het dit jaar anders te doen! Wat kun je doen tegen stress met de feestdagen? Hieronder lees je mijn tips:

  1. Bepaal van tevoren je prioriteiten en hou je daar ook aan. Ga niet op het laatste moment toch nog allerlei extra boodschappen doen en kadootjes kopen.
  2. Maak keuzes, wat ga je vieren en wat niet? Er zijn veel feesten in december, Sinterklaas, Kerst, Oudejaarsavond, Nieuwjaarsdag. Je hoeft niet overal aan mee te doen.
  3. Plan vooruit. Begin op tijd met het maken van boodschappenlijstjes en het kopen van cadeaus, maak die afspraak met de kapper twee weken van tevoren en ga nu vast shoppen voor je kerstoutfit.
  4. Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Kies voor minder, maar leukere activiteiten. Koop liever één mooi cadeau dan 10 onzindingen. Neem niet alle uitnodigingen voor feestjes aan en nodig niet teveel mensen uit.
  5. Heb je een klein budget? Maak dan je kadootjes zelf. De waarde van het kado zit in het gebaar, niet in hoeveel het heeft gekost.
  6. Delegeer. Vertrouw je partner, kinderen of vrienden om een deel van de taken op zich te nemen.
  7. Wellicht komt het beter uit om de feestelijkheden op een andere dag te plannen. Wie bepaalt dat je kerstdiner per se op 25 december moet zijn?
  8. Organiseer je een groot kerstdiner met familie of vrienden? Laat anderen dan ook een gerecht meenemen of bereid het diner samen met je gasten. En wil je helemaal geen stress? Je kerstdiner thuis laten bezorgen is ook altijd nog een optie.
  9. Tijdens de feestdagen eet en drink je altijd meer dan normaal. Probeer daarom ook gezonde dingen op tafel te zetten.
  10. Laat je perfectionisme los. Je hoeft niet het beste feestje van het jaar te geven, of het kerstdiner waar iedereen het nog jaren over heeft. Het is belangrijker dat het gezellig is en je er zelf ook van kunt genieten.
  11. Neem even pauze, juist als je het druk hebt. Gebruik wat je hebt geleerd om om te gaan met stress (bewegen, massage, meditatie) om je balans weer te hervinden.
  12. Vind je al die verplichte sociale contacten en grote groepen overweldigend? Plan dan wat tijd alleen, even een stukje wandelen bijvoorbeeld.
  13. Doe iets actiefs na een overvloedige maaltijd. Is hardlopen te ambitieus, ga dan een eindje wandelen.
  14. Je hóeft niet per se thuis te zijn met de feestdagen. Vier de feestdagen ergens anders. Kijk of je op visite kunt bij familie, ga een paar dagen naar een hotel of vakantiepark met je gezin of ga op vakantie. Zo vermijd je de drukte en de stress.
  15. Ben je alleen deze feestdagen? Een eenzame kerst is voor niemand leuk. Zoek naar activiteiten in de buurt of meld je aan om vrijwilligers werk te doen.
  16. Praat over je gevoelens, het zal je verbazen hoeveel mensen in je omgeving in deze periode worstelen met dezelfde problemen.
  17. Je weet zo langzamerhand wel welke dingen tijdens de feestdagen je ongelukkig maken (teveel eten, teveel alcohol, verplicht de hele dag met je (schoon)familie, gespreksonderwerpen waar je geen zin in hebt, dat feestje waar je altijd met tegenzin naartoe gaat). Probeer eens iets nieuws!
  18. Betekenisvolle verbinding met anderen zorgt dat je je beter voelt, dus zeg ‘nee’ tegen de verplichte nummers en spreek in plaats daarvan af met mensen die oprecht in je geïnteresseerd zijn.
  19. Hou op met jezelf te vergelijken met anderen. Iedereen lijkt blij en gelukkig met de feestdagen, maar je weet niet wat er achter die facade schuilgaat.
  20. Als de feestdagen moeilijk voor je zijn, hou dan tenslotte in gedachten dat het maar een korte periode van het jaar is.

De december maand hoeft niet zo stressvol te zijn. Je kunt ervoor kiezen om het dit jaar anders te doen!