Bel 085 051 6823 (ma-vr 8.00-17.00)

Burn-out bij studenten

21 sep 2018

Burn-out klachten komen steeds meer voor onder studenten. Hoe komt dit? Hoe kun je de eerste mentale uitputtingsverschijnselen herkennen en hoe voorkom je een burn-out? En mocht je toch last krijgen van deze ziekte hoe herstel je hier dan zo snel mogelijk van? Natuurlijk wil je ook weten of de behandeling wordt vergoed door je zorgverzekering. Wij zetten alles voor je op een rijtje.

Hoe kom je als student aan een burn-out?

Veel mensen kunnen zich niets voorstellen bij studenten die een burn-out krijgen. Je studententijd is toch de mooiste periode uit je leven? Of dit echt zo is, verschilt natuurlijk per persoon. Ondanks dat je als student meestal minder verplichtingen hebt dan mensen die al werken, ervaren studerende jongeren toch veel druk. Zo heeft bijna elke studie tegenwoordig een bindend studieadvies dat behaald moet worden en is er ook steeds meer financiële druk. Zo is de studiefinanciering een lening en is het lastig om naast sommige studies nog tijd te vinden om te werken.


Lees ook:

Depressie symptomen

Burn-out; symptomen, behandeling en herstel


Naast de studiedruk en financiële stress die bijna alle studenten wel herkennen, hebben veel jongeren ook last van sociale stress. Tegenwoordig zit iedereen op sociale media en hierop lijken alle studenten een geweldige tijd te beleven. Jongeren geven aan het lastig te vinden om hiermee om te gaan, vooral als ze zelf in een mindere periode zitten. Als iedereen om je heen zorgeloos door het studentenleven lijkt te gaan en jij juist problemen ervaart, kan je dit een nog ellendiger gevoel geven.

Hoe herken je een burn-out?

Ben je de laatste tijd continue moe en heb je nergens zin in? Dan is het verstandig om na te gaan waardoor dit komt. Dit kunnen namelijk de eerste signalen van een burn-out zijn. Ook als je voortdurend gestressed bent en niet weet hoe je moet ontspannen, kom je in de gevarenzone terecht. Slecht slapen en constant piekeren zijn ook symptomen van een burn-out. Toch is het belangrijk dat je niet zelf op zoek gaat naar een diagnose. Bij klachten is het belangrijk dat je contact opneemt met je huisarts. Deze kan onderzoeken of je inderdaad een burn-out hebt of dat er iets anders aan de hand is. Burn-out klachten kunnen namelijk erg lijken op de symptomen van een (lichte) depressie. Ook zijn er lichamelijke ziektes die vergelijkbare verschijnselen kunnen geven, zoals schildklierproblemen. Om deze reden is het goed om je diagnose alleen door een professional te laten stellen.

Burn-out ontstaat wanneer je je mens-zijn te lang ontloopt Klik om te Tweeten

Wat is een burn-out precies?

Bij een burn-out ben je gedurende lange tijd structureel over je grenzen heen gegaan. Daarnaast kun je overprikkeld zijn door de huidige maatschappij en ben je waarschijnlijk met zaken bezig geweest die je geen energie gaven. Door signalen van je lichaam en geest te negeren raakt de batterij steeds verder op tot je vastloopt. Je kunt niet meer slapen of je wilt juist alleen nog maar slapen en raakt snel in de stress of bent continue gestressed. Eerder werd gedacht dat een burn-out tot de depressies behoorde, maar inmiddels wordt een burn-out als aanpassingsstoornis geclassificeerd.

Slaap helpt niet als je ziel uitgeput is Klik om te Tweeten

Hoe kan je herstellen van een burn-out?

Krijg je van een professional de diagnose burn-out dan kan de aanpak om hier vanaf te komen verschillen. Inmiddels is bewezen dat alleen maar op bed liggen niet goed is. Waarschijnlijk zal je de eerste weken dit wel willen, de meeste burn-out patiënten geven namelijk aan dat net na de diagnose alles teveel is. Toch is het belangrijk om snel weer activiteiten te zoeken waar je wel energie van krijgt. Over het algemeen zijn dit lichte lichamelijke activiteiten, zoals wandelen in de natuur. Zorg dat je in het begin alleen naar locaties gaat waar je niet teveel prikkels ontvangt, omdat deze erg heftig binnenkomen als je een burn-out hebt.

Burn-out: wanneer lange termijn uitputting je afgenomen interesse ontmoet Klik om te Tweeten

Daarnaast kan je het advies krijgen om met een psycholoog te gaan praten. Sommige patiënten hebben baat bij een gestalttherapeut of haptonoom, bij deze therapievormen worden niet alleen de mentale klachten, maar ook de fysieke klachten die bij een burn-out horen meegenomen. Afhankelijk van welke klachten je precies hebt, zal je meer baat hebben bij de ene of andere behandeling. Het is erg belangrijk dat je gedragspatronen gaat doorbreken wanneer je wil herstellen van een burn-out. Dit is niet alleen belangrijk voor je herstel, maar ook om te voorkomen dat je ooit weer in een burn-out belandt.

Hoe voorkom je een burn-out?


Door goed naar je lichaam en geest te luisteren kun je vroege signalen die horen bij een burn-out oppikken. Heb je slaapproblemen, ben je gestressed of een tijdje somber, dan is het tijd om aan de bel te trekken. Misschien moet je even een time-out nemen of een vakantie plannen. Als student is zomaar op vakantie gaan niet altijd realistisch, maar een week vrij nemen kan altijd. Een kenmerk van burn-out patiënten is dat ze altijd wel een reden vinden om door te gaan. Het is belangrijk dat je dit niet altijd doet, want de batterij moet af en toe ook opgeladen worden! Heb je als student geen geld om op vakantie te gaan, doe dan in je vrije week alleen maar activiteiten die je energie geven.

Heb je vooral last van sociale stress? Dan is het goed om dit aan te pakken. Misschien vinden mensen het eerst apart dat je niet meer actief bent op sociale media of niet meer regelmatig naar een borrel gaat. Toch is het belangrijk om hier af en toe nee tegen te zeggen als je er geen energie van krijgt. Lukt het je niet om nee te zeggen en denk je dat je een burn-out hebt, maar durf je uit schaamte geen hulp te vragen? Besef dan dat je niet altijd door kan blijven gaan en dat hoe langer je je klachten ontkent, hoe langer het duurt voordat je herstelt bent.

Wordt een burn-out behandeling vergoed door mijn zorgverzekering?

Heb je een burn-out en stelt je huisarts voor om je hiervoor te laten behandelen, dan wil je natuurlijk weten of dit vergoed wordt door je zorgverzekering. Hier is helaas geen eenduidig antwoord op te geven, omdat het afhankelijk is van de diagnose. Een aanpassingsstoornis valt medisch gezien buiten de DSM IV en wordt sinds 2012 niet meer vergoed vanuit de basisverzekering. Wordt er een depressie bij de diagnose vastgesteld, dan zijn er wel vergoedingen vanuit het basis pakket mogelijk. Vraag hiernaar bij je huisarts en neem contact op met je zorgverzekering. Een GGZ-psycholoog en psychiater worden doorgaans vergoed door je basis zorgverzekering. Haptonomie en gestalttherapie worden alleen (gedeeltelijk) vergoed als je aanvullend verzekerd bent. Kijk voor meer informatie over vergoedingen bij een burn-out op

https://www.studenten-zorgverzekeringen.nl/student-met-burn.html

Snel van je klachten af komen?

Psychologische hulp bij burn-out door Piekerpoli therapeuten wordt deels vergoed door aanvullende verzekeringen. De zorg wordt aangemerkt als een alternatieve geneeswijze. Doordat het niet vanuit het basispakket vergoed wordt is het niet voor iedereen financieel haalbaar.

De voordelen in het kort:

  • Gespecialiseerde zorg door ervaren therapeuten;
  • Holistische aanpak, geen vaste protocollen;
  • Geen verwijzing van de huisarts nodig;
  • Voor iedereen toegankelijk;
  • Geen wachtlijst;
  • Geen effect op je eigen risico;
  • Diagnose niet bekend bij de verzekeraar*

Last van een burn-out? Blijf er niet mee zitten en maak een afspraak bij de Piekerpoli.

Opmerking*: Onze therapeuten stellen geen diagnoses, ze gaan meteen met maatwerk aan de slag op basis van je klachten en je verwachtingen. Ook wordt er door ons nergens iets geregistreerd of doorgegeven. Je privacy is gewaarborgd (voor altijd). Bij zorg die onder de basisverzekering valt, komt de diagnose bij je (zorg)verzekeraar in de systemen.

SHARE ON
SHARE ON