Bel 085 051 6823 (Ma-Vr: 8.30 – 17.30)

10 tips voor meer zelfvertrouwen in sociale situaties

29 mrt 2018

Wat zou het fijn zijn als je je altijd en overal op je gemak zou voelen. Spontaan en ontspannen met mensen praten en lachen, zonder aan jezelf te twijfelen. Dat klinkt fantastisch, toch? Alleen voelt niemand zich altijd, overal en met iedereen volledig ontspannen. En als dat je ideaal is, vraag je dan ook niet teveel van jezelf? Als je weinig zelfvertrouwen hebt, zou het al fijn zijn als je wat makkelijker met mensen kunt praten. En niet meer zo piekert over wat er allemaal mis zou kunnen gaan in sociale situaties.

In dit artikel vind je een aantal tips die je kunnen helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen in sociale situaties. 


Lees ook:

Sociale angst overwinnen: hoe doe je dat?

10 tips tegen faalangst


Snel navigeren naar:

  1. Leer te ontspannen
  2. Visualiseer
  3. Vermijd vermijding
  4. Deel je passie
  5. Laat je stem en je ideeën horen
  6. Let op je lichaamstaal
  7. Maak jezelf kwetsbaar
  8. Wees bewust
  9. Daag jezelf uit
  10. Relativeer

1. Leer te ontspannen

Ontspanningstechnieken zijn een goede manier om te helpen wanneer je je gestresst of angstig voelt. Ontspanning gaat niet alleen over gemoedsrust, het is ook een proces dat de effecten vanstress door angstgevoelens op je lichaam en in je hoofd vermindert:

– je hartslag en bloeddruk blijven normaal waardoor je minder snel bloost of zweet,

– je vermindert de activatie van stresshormonen waardoor je gedachten niet op hol slaan met negatieve scenario’s,

– het verbetert de kwaliteit van je nachtrust,

– je krijgt meer zelfvertrouwen doordat je leert rustig te blijven in situaties waarin je eerder nerveus was.

Probeer een aantal van onzeontspanningsoefeningen en ademhalingstechniekenzodat jezelf kunt ervaren wat dit met je hoofd en lichaam doet.

2. Visualiseer

Zelfvertrouwen krijg je door actie, leren en oefenen. Visualisatie kan je hierbij helpen. Zo werkt het: visualiseer hoe je je contact met mensen wilt laten verlopen. Zie jezelf voor je als je contact maakt met een persoon, een hand geeft, oogcontact maakt en een gesprek aangaat. Je voelt je ontspannen, je ademhaling verloopt rustig, je durft jezelf te laten zien en je kunt echt genieten van de mensen om je heen.

Als je deze visualisatietechniek elke keer toepast voordat je naar een feestje of een bijeenkomst gaat, dan zijn je hersenen alvast voorbereid om het je gemakkelijker te maken op het moment suprême. Het is een leerproces waarbij je af en toe zult falen. Maar als je blijft oefenen, acties onderneemt en leert van wat er de vorige keer goed ging, dan zul je groeien in je zelfvertrouwen. Jij doet iets waar je zenuwachtig van wordt, je gaat uitdagingen aan die je uit je comfortzone halen. Dat is iets waar je trots op mag zijn. Blijf oefenen en leren totdat jouw visualisatie werkelijkheid wordt.

Wij hebben deze video van een ontspannen visualisatie oefening voor je gemaakt. Probeer het eens uit.

3. Vermijd vermijding

Ga de deur uit, maak eens een opmerking tegen je buurman of buurvrouw en begin een praatje met vreemden in winkels, cafés of de sportschool. In deze situaties kun je heel bewust kortdurende interacties aangaan, kijken wat het met je doet en hoe mensen op je reageren. Je kunt zelf besluiten wanneer je overgaat tot het afsluiten van het contact om iets anders voor jezelf te doen. Je zult zien dat het minder eng is dan je dacht.

Je onzeker voelen is niet het probleem; het vermijden van sociale interacties is het probleem. Vermijd vermijding en je zult aan zelfvertrouwen winnen.

4. Deel je passie

Word lid van een club, een sportteam of een toneelschool. Het voordeel is dat je al wat gemeen hebt met andere leden. Je bent zelfverzekerder wanneer je praat over de dingen die je leuk vindt. Het geeft een goed gevoel als je je passie kunt delen met andere mensen die gelijkgestemd zijn.

Als je situaties creëert waarin je je op je gemak voelt met andere mensen – zoals een vast moment per week in een sportclub – , zul je zien dat je zelfvertrouwen groeit en je sociale angst vermindert. Je kunt je je steeds makkelijker bewegen in omgevingen waar het je niet kan schelen hoe mensen je beoordelen; je weet dat er altijd een paar mensen zijn waarbij je je thuis voelt.

5. Laat je stem en je ideeën horen

Of je nu op je werk bent, of op straat loopt: je kunt overal met mensen praten.

Stel vragen als iemand je iets vertelt en deel je eigen ervaringen. Vertel een mop, een verhaal en reageer op anderen.

Zelfverzekerde mensen houden zich niet bezig met de vraag of mensen het leuk vinden wat ze te zeggen hebben. Ze spreken hun mening uit omdat ze willen delen, betrokken zijn en contact willen maken met anderen. Jij kunt dit ook doen. Iedereen heeft iets interessants te vertellen, jij ook! Laat je horen zodra de gelegenheid zich voordoet.

Tip: Dramatherapie kan je helpen om je sociale interactie te verbeteren. In een veilige omgeving kun je experimenteren met verschillende rollen, gedrag en situaties. Met deze therapie kun je leren om meer spraakzaam en minder verlegen te zijn.

Iedereen heeft iets interessants te vertellen, jij ook! Laat je horen zodra de gelegenheid zich voordoet.

6. Let op je lichaamstaal

Maak oogcontact als je met iemand praat en hou je armen ontspannen naast je in plaats van over elkaar. Ga niet de tegels tellen als je op straat loopt: hoofd omhoog en kijk om je heen. Stel jezelf open om nieuwe dingen te zien en nieuwe ervaringen op te doen. Aan je lichaam is te zien of je geïnteresseerd bent in de mensen om je heen. Een open en nieuwsgierige houding zorgt ervoor dat je makkelijker benaderbaar bent.

7. Maak jezelf kwetsbaar

De angst om negatief te worden beoordeeld draagt ​​bij aan sociale angst. De enige manier om deze angst te overwinnen, is jezelf kwetsbaar op te stellen. Oefen dit met de mensen waarmee je je prettig voelt: vertel over je angst/pijn/verdriet en welke gevolgen dit heeft op je gedachten en gedrag. Deel wat je bezighoudt, zowel de minder leuke, als de mooie ervaringen. Je zult merken dat hoe meer je het doet, hoe beter je mensen leert kennenen hoe meer betekenis deze relaties krijgen. Dit zal leiden tot meer vertrouwen in jezelf en in sociale interacties.

Kwetsbaar zijn vereist de bereidheid om anderen te laten zien wie je echt bent. Wees trots op wie je bent en waar je voor staat. Authentiek zijn is een van de kwaliteiten die anderen het meest waarderen.

8. Wees bewust

Wees bewust van je gedachten, gevoelens, sensaties en herinneringen. Leer jezelf en de wereld om je heen te waarderen, inclusief die “paniekerige” gedachten en gevoelens, en merk ze gewoon op zonder oordeel. Accepteer ze als een deel van jou, en onderneem bewust acties om je doel te bereiken: je prettig voelen met mensen en het hebben van fijne sociale contacten.

Wil je meer controle over je gedachten en wat het met je gevoelens doet, bekijk dan onze video “Grip op gevoelens”.

Wanneer je volledig aanwezig bent in het moment, zul je je realiseren dat sociale interacties niet iets zijn om te vermijden. Je presteert beter omdat je oprecht aandacht besteedt aan je gesprekspartner en de signalen in je omgeving. Door te oefenen kun je je sociale vaardigheden verbeteren, waardoor je je uiteindelijk zelfverzekerder voelt.

9. Daag jezelf uit

Ontwikkel zelfvertrouwen in alle  gebieden van je leven door nieuwe activiteiten te ondernemen. Begin een nieuw project, neem een moeilijke taak op je werk op je of leer nieuwe vaardigheden. Door iets te doen wat je graag wilt en waarvan je weet dat je het kan – zoals bijvoorbeeld een specifiek project op je werk coördineren -, confronteer je je angst voor het onbekende en leer je die angst effectiever aan te pakken.

Blijf reëel en start met een klein project. Betrek je leidinggevenden en collega’s erbij. Communiceer je doel en de stappen die je wilt nemen om dit te bereiken. Vraag medewerking en feedback. Resultaat: je zelfvertrouwen stijgt doordat je het heft in eigen hand hebt genomen, je communicatieve vaardigheden worden beter en je veerkracht groeit doordat je jezelf ontwikkelt.

10. Relativeer

Van de miljarden mensen op de wereld, ben je niet de enige die zwakke punten heeft. Geen mens is perfect. De een weet er alleen beter mee om te gaan dan de ander. Bewust of onbewust, kunnen mensen hun zwakke eigenschappen maskeren door andere eigenschappen sterker naar voren te brengen. Het kan best zo zijn dat je nooit geweldig zal zijn in het aangaan van sociale contacten. Daarentegen heb jij misschien een aantal sterke eigenschappen op andere gebieden waar je trots op kunt zijn.

Als je je ongemak in sociale contacten accepteert en je daar niet al te veel zorgen over maakt, dan zul je als vanzelf meer relaxed zijn in gezelschap van anderen. Je hoeft dan niet te proberen om de leukste, gezelligste of meest interessante te zijn. Je hebt de vrijheid om je te laten zien zoals je bent. Neem die vrijheid en geniet ervan.

SHARE ON
SHARE ON