Bel 085 051 6823 (Ma-Vr: 8.30 – 17.30)

Tips om je zelfvertrouwen te vergroten

06 apr 2018

Mensen die weinig zelfvertrouwen hebben, zijn goed in negatief denken over zichzelf. Zij vinden dat zij van weinig waarde zijn, denken dat ze niks kunnen en niet slim, mooi of leuk genoeg zijn. Negatief denken over jezelf levert niets anders op dan vermoeidheid. Je gaat je tijd besteden aan activiteiten waar je niet beter van wordt (elke dag urenlang op de bank hangen en tv kijken bijvoorbeeld), en je hebt geen plezier in je dagelijks leven.

Er bestaat een goede kans dat jij niet de rest van je leven op deze manier wilt doorbrengen. Waarschijnlijk heb jij ook dromen over wat je allemaal zou willen om een beter leven te krijgen. Dus, wat kun je doen om je zelfvertrouwen te vergroten?


Lees ook:

10 tips om je leven te veranderen

Sociale angst overwinnen: hoe doe je dat?


Snel navigeren naar:

  1. Vertrouwen in jezelf krijgen is een keuze
  2. Van falen word je sterk
  3. Accepteer hulp van mensen om je heen
  4. Complimenten ontvangen
  5. Jij bent je eigen criticus
  6. Van “ik kan het niet” naar “dit ga ik doen!”
  7. Je negatieve gedachtegang doorbreken
  8. Niemand is altijd in elke situatie zelfverzekerd
  9. Betrek niet alles op jezelf
  10. Neem jezelf niet te serieus

Vertrouwen in jezelf krijgen is een keuze

Je kunt ervoor kiezen om je leven te veranderen. Acties ondernemen die je goed doen voelen en waardoor je zelfvertrouwen krijgt, is een besluit. Jij alleen bent verantwoordelijk voor je geluk. Elke dag kun je ervoor kiezen of je je laat leiden door negatieve gedachten over jezelf en er niets aan doen, óf dat je jezelf een kans geeft om goed voor jezelf te zijn.

Bedenk wat je graag zou willen doen of leren. Iets dat haalbaar is, je uitdaagt en waardoor je jezelf ontwikkelt. Neem heel bewust het besluit om dit als doel te stellen waaraan je gaat werken. Misschien zal het je veel moeite kosten, maar als het iets is wat je echt graag wilt, dan vind je een manier om het te verwezenlijken. Door aan je doelen te werken, verbeter je je zelfbeeld en vergroot je je zelfverzekerdheid.

Van falen word je sterk

Zelfvertrouwen komt niet vanzelf; daar moet je wat voor doen. Om vertrouwen in jezelf te krijgen moet je acties ondernemen waardoor je als mens groeit en waardoor je jezelf beter gaat voelen. Acties ondernemen betekent het risico dat je af en toe faalt, voor gek staat of op een andere manier een negatief gevoel krijgt. Maar zolang je maar activiteiten blijft ondernemen – en ook de dingen doet waar je zenuwachtig van wordt -, leer je het beste uit jezelf te halen. Ook als iets de eerste keren niet goed gaat.

Door het risico te nemen dat je zo nu en dan faalt, geef je jezelf de kans om beter te worden, iets te leren en je goed daarover te voelen. Je neemt het heft in handen om iets aan je onzekerheden te doen. Zo groeit je zelfvertrouwen. Hoe vaker je iets onderneemt dat je spannend vindt, hoe groter de kans is dat je slaagt.

Falen is onderdeel van het proces waar je van leert en sterker wordt. Je leert hoe het niet moet en waar je eigen grenzen liggen. Dit geeft ruimte om iets op een andere manier uit te proberen. Gun het jezelf dat je niet alles direct goed hoeft te doen. Geef jezelf de ruimte en tijd om iets te leren. Als het vandaag niet lukt, dan heb je morgen weer nieuwe kansen. Bereik je uiteindelijk je doel, dan weet je ook dat je blij met jezelf mag zijn. Je hebt dan iets gepresteerd waar je trots op kunt zijn.

Accepteer hulp van mensen om je heen

Je hoeft het niet alleen te doen. Ook al twijfel je over jezelf, praat met mensen die jou goed kennen. Zoek samen naar mogelijkheden die haalbaar zijn en die jou dichter bij je doelen brengen. Betrek je familie en vrienden bij je groeiproces. Het is fijn om te bespreken wat goed en minder goed is gegaan, hoe je je erbij voelt en om af en toe een compliment te krijgen voor je prestaties.

Heb je liever hulp van een psycholoog die jou kan coachen om je zelfvertrouwen te vergroten? Of wil je leren constructief je eigen grenzen te stellen door een assertiviteitstraining? Neem dan contact op met de Piekerpoli zodat we samen de mogelijkheden kunnen bekijken.

Complimenten ontvangen

Ongefundeerde complimenten krijgen van mensen, of een paar keer per dag tegen jezelf zeggen dat je een geweldig persoon bent, helpt niet als je onzeker bent. Mensen die onzeker over zichzelf zijn, hebben “bewijs” in de echte wereld nodig om geleidelijk hun zelfbeeld positief te ontwikkelen.* Dit bewijs kun je creëren door dingen te gaan doen of iets nieuws te leren. Wees bewust van het feit dat jíj deze dingen doet, dat jíj moeite neemt om iets te presteren. Dat gaat niet vanzelf. Je mag dan ook best trots op jezelf zijn dat je met je ontwikkeling bezig bent en groeit. Als je dan een compliment van andere mensen krijgt, is het gebaseerd op iets dat te bewijzen is, namelijk jouw ontwikkeling.

Accepteer complimenten die jij verdiend hebt, in plaats van deze weg te schrijven aan geluk, of te denken dat iedereen kan wat jij kan. Op dat moment gaat het om jou. Mensen die jou kennen gunnen jou het beste en zijn daarom blij met wat jij doet. Daarom geven zij jou een compliment. Je zult merken dat het je goed doet om complimenten die je verdient hebt te accepteren

Jij bent je eigen criticus

Gefocust op het ondernemen van activiteiten, heb je minder tijd om na te denken over je minder goede eigenschappen en capaciteiten. Wanneer je jezelf dan toch gaat beoordelen, doe dat dan wanneer je je goed over jezelf voelt en in een positieve stemming bent. Probeer dan ook objectief te zijn. Jij bent je eigen criticus: alleen jijzelf oordeelt over de uitkomsten van jouw leerproces.

Probeer er voor te waken dat je niet te streng tegen jezelf bent: waardeer elke stap die je genomen hebt op haar positieve waarde. Jíj hebt uiteindelijk toch maar die stap genomen waardoor je beter bent geworden. Ook al zijn het maar kleine stapjes, je weet dat je hindernissen hebt overwonnen om ze te nemen. Sta daar bij stil en voel wat het met je doet. Geniet daarvan en wees lief voor jezelf.

Uiteindelijk zal je ervaren dat je minder goede eigenschappen overkomelijk zijn: je kunt veel meer dan je denkt, en je hoeft niet in alles uit te blinken. Het is goed een paar zwakheden te hebben; dat maakt je menselijk en toegankelijk voor anderen.

Wil je meer weten over je innerlijke criticus, bekijk dan deze video.

Van “ik kan het niet” naar “dit ga ik doen!”

Wanneer je steeds denkt aan hoe het mogelijk niet goed gaat, dan stoppen je hersenen met denken aan mogelijkheden hoe je doel wel te bereiken is. Als je dan voor je ziet hoe dingen kunnen mislukken, dan voel je de pijn, de schaamte en je onzekerheid.

Deze manier van denken creëert twijfel en onzekerheid over jezelf. Áls je dan met dit negatief gevoel tot actie overgaat, dan zal het ook niet goed gaan.

Bekijk ook onze video die we gemaakt hebben over het veranderen van je gedachten.


Je negatieve gedachtegang doorbreken

Een manier om je negatieve gedachtegang te doorbreken is als volgt: denk aan iets wat je heel graag ziet gebeuren. Je wilt heel graag iets hebben of je wilt een bepaald doel bereiken. Visualiseer een beeld hiervan. Ga hier aan nu op drie manieren denken en voel wat er met je lichaam, je hersenenen en je gevoelens doet:

  1. Je kunt negatief denken: “ik kan het niet”, “dat is voor mij niet weggelegd”, “de vorige keer dat ik het probeerde ging het ook mis”, etc.
  2. Je kunt hopen: “als ik er heel hard aan werk, misschien lukt het me dan”, “ik hoop dat ik dit voor elkaar krijg”, etc.
  3. Je kunt positief denken: “wat is de beste manier om dit doel te bereiken?”, “hier ga ik aan werken totdat ik het kan”, “ik kan dit”.

Als je oplet wat deze verschillende manieren van denken met je lichaam, je hersenen en je gevoelens doet, dan zul je ervaren dat door negatief te denken, je energie nihil is. Je kunt nog wel duizend-en-één redenen opnoemen waarom jij je doel niet gaat behalen.

Hoop je dat je iets krijgt of een doel realiseert, dan voel je je al wat beter. Je zou het echt willen, maar je hebt toch je twijfels (“ja maar, wat als …”). Deze twijfels kunnen ervoor zorgen dat je terugvalt in het negatief denken waardoor je al opgeeft voordat je begonnen bent.

Denk je positief, dan ga je naar kansen en mogelijkheden zoeken die haalbaar zijn. Je voelt de energie door je lichaam stromen, je voelt je zeker, je weet dat je het kan, en je bent klaar om tot actie over te gaan om je doel te bereiken.

Verschil in denken = verschil in gevoel

Voel het verschil in denken. Als je aan je doelen werkt die reëel en haalbaar zijn, dan groei je in je innerlijke kracht. Je krijgt een groter doorzettingsvermogen, je leert om te gaan met onzekerheid en je ontwikkelt je op intellectueel, emotioneel en sociaal gebied. Met positiviteit en dingen te gaan doen heb je op veel gebieden gewonnen.

Op deze manier groeit je zelfverzekerdheid. Je neemt een besluit om de juiste acties uit te voeren waar je met je lichaam en geest achter staat, je committeert jezelf en je zet elke dag het beste van jezelf in om je doel te behalen. Geniet van dit proces. Voel je innerlijke kracht en geloof in jezelf: je bent er nog niet, maar je weet dat je er zal komen.

Denk niet “niet”

Hoe je je gedachten vormt is ook van belang: hoe vaak komt het woordje ‘niet’ voor als je over jezelf nadenkt? Voel wat er gebeurt in je hoofd op het moment dat je ‘niet’ zegt. Zowel in je hoofd als in je lichaam wordt er een rem gezet op mogelijkheden die er wèl zijn; je hersenen slaan dicht. Op dat moment sluit je een deur voor nieuwe kansen die succesvol hadden kunnen zijn. Verbeter je denkgang elke keer als je jezelf betrapt op het gebruik van negatieve woorden zoals ‘niet’, ‘geen’, ‘nooit’, ‘niet’, enzovoorts, en vervang deze door positieve woorden en zinnen.

Door je te ontspannen, zul je merken dat je al veel minder negatief gaat denken en dat je kunt accepteren dat er dingen in het leven zijn die niet haalbaar zijn. De Piekerpoli heeft een aantal video’s gemaakt die je kunt volgen om je te leren ontspannen. Probeer het eens uit.

Niemand is altijd in elke situatie zelfverzekerd

Relativeer: je bent niet de enige die onzeker is in bepaalde omstandigheden. De een weet alleen beter met zijn onzekerheden om te gaan dan de ander. Er zal altijd weer een nieuwe situatie zijn, waarbij je je niet op je gemak voelt. Maar al de keren dat je je wel goed voelde, die momenten had je vast niet willen missen. Denk daar een volgende keer aan als je ‘nee’ tegen iets zegt dat je een vorige keer eigenlijk best wel goed afging.

Betrek niet alles op jezelf

Als je je onzeker voelt wanneer je in gesprek bent met een bepaald persoon, en je het gevoel hebt dat het niet klikt, bedenk dan dat het niet per sé aan jou hoeft te liggen. Misschien zit die persoon niet lekker in haar vel of heeft net een nare ervaring meegemaakt. Betrek een minder leuke kennismaking of gesprek niet meteen op jezelf.

Jezelf druk maken over hoe je je voelt in contact met andere mensen, vreet energie. Je kunt nachtenlang wakker liggen en piekeren over wat iemand van jou denkt, of waarover je moet gaan praten op het feestje waarvoor je uitgenodigd bent. Wakker liggen en piekeren leveren niks op. Besteed liever je energie aan mensen waar het wel mee klikt, mensen die je prettig vindt om om je heen te hebben.

Daarbij komt dat niet iedereen jou leuk en interessant hoeft te vinden, net zoals jij dat niet hoeft. Er is niks mis mee om kieskeurig te zijn als het gaat om mensen met wie jij je tijd en je ervaringen wilt delen.

Vind je het lastig om te stoppen met piekeren? Volg dan onze anti-pieker cursus op YouTube.

Neem jezelf niet te serieus

Lach om jezelf. Ook als iets niet helemaal gaat zoals je zou willen. Of wanneer je beseft dat je aan het stuntelen bent: lach er om. Door lachen verdwijnt je stressgevoelens en het heft negativiteit op. Je ervaart dat het ook prima is wanneer het allemaal even iets minder perfect verloopt. De soep wordt nooit zo heet gegeten als zij wordt opgediend.

* Who can’t take a compliment? The role of construal level and self-esteem in accepting positive feedback from close others. – David R.Kille, Richard P. Eibach, Joanne V. Wood, John G.Holmes, Journal of Experimental Social Psychology, Volume 68, January 2017, Pages 40-49