Bijscholing
Aanbod
Er zijn op dit moment 3 verschillende trainingen. In de Anti Pieker bijscholing leer je om grip te krijgen op de gedachten, het gevoel en het gedrag van jouw cliënt. Bij communicatiestijlen (DISC) leer je wat het effect van jouw stijl is. En je herkent sneller welke communicatie behoefte je cliënt heeft. De sessies over eetproblemen gaan in op de zin en onzin van diëten. Eetgewoonten zijn sterk gerelateerd aan de stemming van de cliënt.
Actieve online sessies: via praktijkvoorbeelden, adequate werkvormen, theorie en nieuwste wetenschappelijke inzichten, maar vooral door zelf oefenen en ervaren. We werken met groepen van maximaal 12 deelnemers.
Snel navigeren naar:Anti Pieker Bijscholing
Piekeren is een vorm van zinloos en doelloos denken. Het is zelfreflectie in een negatieve stemming die het zelfvertrouwen ondermijnt. Piekeraars hebben doemscenario’s bij zaken die ze niét kunnen voorspellen. Piekeren heeft nadelige gevolgen: je maakt jezelf op deze manier alleen maar banger en angstiger. Faalangst en uitstelgedrag is een vorm van piekeren. Weinig zelfvertrouwen, onderpresteren, psychische problematiek, zijn vaak gevolgen van piekeren.
Een derde van de Nederlanders gaat dagelijks ernstig gebukt onder chronisch piekergedrag. Zo erg dat het hun functioneren belemmert. Volgens het DSM classificatiesysteem van psychische stoornissen is piekeren een kernsymptoom van angststoornissen.
Piekeren en onbewuste stress gaan vaak samen, dit heeft gevolgen voor de gezondheid (recent onderzoek van Verkuil toon dit aan).
Denk hierbij aan de onrustgevoelens die vaak samengaan met lichamelijke stress (pijn in de schouders, rommelende darmen, wazig zien) en psychologische klachten (slechte concentratie, piekeren, angst, somber, onrust, vermoeidheid en slapeloosheid). Goed om bij stil te staan: Er wordt veel gepiekerd bij relatieproblemen, werk gerelateerde problemen, levensfasen-overgangen, maar ook kinderen en ouderen piekeren.
Piekeren is een maatschappelijk probleem met vergaande gevolgen. Nolen-Hoeksema (1991) toonde een interactie tussen piekeren en negatieve gedachten aan. Piekeren is gerelateerd aan burn-out, depressie, angststoornissen, eetstoornissen, verslavingen en automutilatie (Nolen-Hoeksema, Wisco & Lyubomirsky, 2008). Bovenstaande factoren maken dat piekeren veel leed veroorzaakt en maatschappelijk voor problemen en bijbehorende kosten zorgt.
Beoordelingen
Gemiddelde totaalwaardering: 8,0
- Leerzaam. Veel info maar door het boek kunnen we alles gestructureerd weer terug lezen.
- Marleen is erg kundig in het onderwerp, maar weet het alsnog luchtig en laagdrempelig te brengen. Ook wordt er goed rekening gehouden met wat de deelnemers zelf uit de training willen halen.
- Mooie afwisseling tussen theorie en praktijk. Voldoende diepgang, maar ook fijne praktische oefeningen. Direct in te zetten in de praktijk. Marleen is een hele fijne docent/spreker. Rustig en deskundig.
Leerdoelen | |||
---|---|---|---|
Anti Pieker Bijscholing | |||
---|---|---|---|
Niveau | Studie belasting | Groep | Prijs |
HBO / WO | 2 dagen | 12 pers. | €419 (incl BTW) |
Incl.: boek en lesmateriaal | Aantal pe punten | NFG: 8 | ABvC: 12 |
RESERVEER |
Praktisch |
---|
Docent | Drs. Marleen Derks | |
---|---|---|
Cursusdagen | Locatie | |
vr 29 jan. | vr 5 feb. | VOL |
vr 16 apr. | vr 23 apr. | VOL |
vr 1 okt. | vr 8 okt. | Online Zoom Class |
Lesmateriaal
Deelnemers van de anti pieker-bijscholing ontvangen voorafgaand aan de eerste dag het boek: Nooit meer piekeren per post thuis gestuurd. Drs. Marleen Derks deed wetenschappelijk onderzoek naar piekergedrag en schreef vervolgens haar boek: ‘Nooit meer piekeren’.
De handouts en werkbladen, worden digitaal aangeleverd. Al het lesmateriaal, de gratis online anti piekercursus en mindfulness bestanden online beschikbaar. Je kunt gelijk in je praktijk aan de slag met de cliënt.
Communicatiestijlen bij behandeling van cliënten
Op welke manier communiceer je? Hoe wordt je door anderen gezien? Wat motiveert jou? En, welke invloed heeft jouw gedrag op je cliënt? In deze bijscholing krijg je inzichten in de 4 communicatiestijlen (DISC), met een differentiatie naar behandeling van cliënten.
We kennen ze allemaal: doordrammers, lolbroeken, lieverdjes en twijfelaars. Afhankelijk van je eigen ervaringen kwalificeer je een ander. Waarmee je iemand vaak tekort doet. Omdat je reageert op de manier waarop iemand communiceert. Dit zegt niets over de persoon zelf, goed of slecht, slim of dom, en ga maar door.
Deze training gaat over je vaardigheden om een ander te begrijpen, aansluiten bij de communicatie behoefte en het tot stand brengen van verbinding. Daarbij vinden problemen van jouw cliënten vaak hun oorsprong in het contact met een ander. Na deze training kun je er eerder de vinger op leggen waar conflicten ontstaan. Met psycho-educatie kan een therapeut inzichten aanreiken. Je cliënten leren de ’taal van hun tegenspeler’ te doorzien, zodat er begrip ontstaat, waardoor een conflict gepasseerd kan worden.
Kennisoverdracht
Via een interactieve online bijscholing gaan we aan de slag met de sociale vingerafdrukken (de 4 kleuren). De denkers vs gevoelsmensen en introvert of extravert. Middels voorbeelden en zelf oefenen verwerf je jouw inzichten.
Leerdoelen | |||
---|---|---|---|
Communicatiestijlen | |||
---|---|---|---|
Niveau | Studie belasting | Groep | Prijs |
HBO / WO | 2 dagen | 12 pers. | €419 (incl BTW) |
Incl.: lesmateriaal | Aantal pe punten | NFG: 8 | ABvC: ntb |
RESERVEER |
Toepassing |
---|
Docent | Drs. Marleen Derks | |
---|---|---|
Cursusdagen | Locatie | |
vr 8 jan. | vr 15 jan. | VOL |
vr 19 maa. | vr 26 maa. | VOL |
vr 17 sep. | vr 24 sep. | VOL |
Lesmateriaal
Deelnemers van de bijscholing ontvangen hand-outs die gelijk bruikbaar zijn tijdens de sessies met de cliënt.
Eetproblemen; over eten en diëten
Vaak wordt de focus bij te veel eten, drinken, snacken, of te weinig eten (dieet) bij het eten zelf gelegd. In plaats van te kijken naar de symptomen (over- of ondergewicht, eetgedrag en diëten) is het belangrijk de oorzaak en onderliggende patronen van het eetgedrag te achterhalen.
Met onze eetgewoonten spelen ook onbewuste overtuigingen mee zoals, gewoonten, cultuur en versluierde prikkels (sociaal, reclame, eettentjes, logo’s zoals Mc Donalds) om maar vooral te eten.
Aan te veel eten, drinken en snacken zitten veel kanten. Allereerst de psychische kant, die is het meest ingewikkeld, bij de psychische kant hoort namelijk het emotie-eten, waar deze bijscholing zich vooral op richt. Dan is er een ook een belangrijke fysieke kant; Het gewicht, en alle ongezonde methodes die er gebruikt worden om gewicht kwijt te raken.
Eetbuien los je niet op door er ’zomaar’ mee te stoppen. Dat maakt het vaak alleen maar erger. Het gewicht is na verloop van tijd na een dieet meestal hoger dan het gewicht voordat er met een dieet werd begonnen.
Leerdoelen:
Specifieke kennis over coping, emotiemanagement en zelfmanagement
Inzicht in het ontstaan, de kenmerken van eetproblematiek, symptomen (sociaal, functioneren en fysiek)
Effectieve coping-strategieën om obsessieve gedachten voor te zijn, of te leren doorzien
Praktische vaardigheden bij moeilijke momenten
Met behulp van de literatuur en praktijkvoorbeelden herkennen van eetproblemen en eetstoornissen. Wie kun je wel helpen, en wanneer verwijs je iemand door.
Inzicht in ontstaan en in standhoudende factoren herkennen.
Terugvalpreventie
Behandeling van de oorzaken van de eetproblematiek: | |||
---|---|---|---|
Eetproblemen | |||
---|---|---|---|
Niveau | Studie belasting | Groep | Prijs |
HBO / WO | 2 dagen | 12 pers. | €419 (incl BTW) |
Incl.: lesmateriaal | Aantal pe punten | NFG: 8 | ABvC: ntb |
RESERVEER |
Handvatten aanbieden en zelf keuze laten maken: |
---|
Docent | Drs. Marleen Derks | |
---|---|---|
Cursusdagen | Locatie | |
vr 19 feb. | vr 26 feb. | VOL |
vr 21 mei | vr 28 mei | VOL |
vr 19 nov. | vr 26 nov. | VOL |
Lesmateriaal
Deelnemers van de bijscholing ontvangen hand-outs die gelijk bruikbaar zijn tijdens de sessies met de cliënt. De training bestaat uit verschillende modules volgens de BALANS methode. BALANS: Bewustzijn, Aandacht, Loslaten, Anker, Nee zeggen, Stimuleren en evalueren
Veelgestelde vragen
Hoeveel dagen duurt de bijscholing?
De bijscholing duurt 2 dagen. Verdeeld over 4 sessies van 3 uur.
Hoe laat begint de bijscholing en wat is de eindtijd?
Start: 9:30 uur. Pauze: 12:30-13:30. Eindtijd: 16:30 uur.
Hoe annuleer ik een de bijscholing?
Je kunt je deelname tot drie weken voor de de eerste bijscholingsdag afzeggen vanuit de email waarin de afspraakbevestiging staat.
Is de bijscholing online?
Ja, we hebben ervoor gekozen om de bijscholing online, via Zoom, aan te bieden.
Wat is de locatie?
Online bijscholingen kun je overal volgen, mits je een goede internet verbinding hebt.
Wat zijn de toelatingseisen?
Je bent werkzaam als psycholoog, therapeut, counselor of coach. De bijscholing is bedoeld voor actieve behandelaren.
Op welke literatuur is de anti pieker bijscholing gebaseerd?
Brosschot, J. F., Gerin, W., & Thayer, J. F. (2006). The perseverative cognition hypothesis: A review of worry, prolonged stress-related physiological activation, and health. Journal of psychosomatic research, 60(2), 113-124.
Carver, C.S., & Scheier, M.F. (1998). On the self-regulation of behavior. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Crane, C., Barnhofer, T., Hargus, E., Amarasinghe, M., & Winder, R. (2010). The relationship between dis-positional mindfulness and conditional goal setting in depressed patients.
British Journal of Clinical Psychology, 49. 281-290.
Hakanen, J.J., Bakker, A.B., & Schaufeli, W.B. (2006). Burnout and work engagement among teachers. Journal of School Psychology, 43, 495–513.
Hayes, S. C., Luoma, J. B., Bond, F. W., Masuda, A., & Lillis, J. (2006). Acceptance and commitment therapy: Model, processes and outcomes. Behaviour research and therapy, 44(1), 1-25.
Maslach, C., & Leiter, M. P. (2006). Reversing Burnout. Stanford social innovation review, 43-49.
Mongrain, M., & Anselmo-Matthews, T. (2012). Do positive psychology exercises work? A replication of Seligman et al.(). Journal of clinical psychology, 68(4).
Niessen, C., Volmer, J. (2010). Adaptation to increased work autonomy: The role of task reflection. European journal of word and organizational psychology, 19, 442-460.
Nolen-Hoeksema, S., Wisco, B. E., & Lyubomirsky, S. (2008). Rethinking Rumination. Association for Psychological Science, 5, 400-424.
Seligman, M. E., & Csikszentmihalyi, M. (2014). Positive psychology: An introduction. In Flow and the foundations of positive psychology (pp. 279-298). Springer, Dordrecht.
Seligman, M. E. (2004). Authentic happiness: Using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. Simon and Schuster.
Stone, H., & Stone, S. (2011). Embracing ourselves: The voice dialogue manual. New World Library.
Trapnell, P.D. & Campbell, J.D. (1999). Private self-consciousness and the Five-Factor Model of Personality: Distinguishing rumination from reflection. Journal of Personality and Social Psychology, 76, 284-304.
Verkuil, B., & Brosschot, J. F. (2016). Piekeren en rumineren en fysieke gezondheid: Een meta-analyse. Directieve Therapie, 36, 2.
Op welke literatuur is de communicatiestijlen bijscholing gebaseerd?
Goldberg, L. R. (1993). The structure of phenotypic personality traits. American psychologist, 48(1), 26.
Heldeweg, B. (2019). Individuele verschillen in communicatiestijlen. Gedrag & Organisatie, 27(4).
Leary, T. (2004). Interpersonal diagnosis of personality: A functional theory and methodology for personality evaluation. Wipf and Stock Publishers.
Merrill, D. W., & Reid, R. H. (1981). Personal styles & effective performance. CRC Press.
Rosenberg, M., & Silvert, D. (2012). Taking flight!: Master the DISC styles to transform your career, your relationships… your life. FT Press.
Schaufeli, W. B., & Bakker, A. B. (2006). De psychologie van arbeid en gezondheid. Houten: Springer.
Schaufeli, W. B., & Taris, T. W. (2013). Het Job Demands-Resources model: overzicht en kritische beschouwing. Gedrag & Organisatie, 182-204.
Schaufeli, W. B. (2015). Engaging leadership in the job demands-resources model. Career Development International, 446-463.
De Vries, R. E., Bakker-Pieper, A., Konings, F., & Schouten, B. (2013). The Communication Styles Inventory (CSI): A six-dimensional behavioral model of communication styles and its relation with personality. Communication Research, 506-532.
De Vries, R. E., Bakker-Pieper, A., & Oostenveld, W. (2009). Leadership = Communication? The relations of leaders’ communication styles with leadership styles, knowledge sharing and leadership outcomes. Springer, 367-380.
De Vries, R. E., Bakker-Pieper, A., Siberg, R., Gameren, K., & Vlug, M. (2009). The content and dimensionality of communication styles. Communication Research, 178-206.
Op welke literatuur is de eetproblemen (over eten en diëten) bijscholing gebaseerd?
Egan, S. J., Bodill, K., Watson, H. J., Valentine, E., Shu, C., & Hagger, M. S. (2017). Compulsive exercise as a mediator between clinical perfectionism and eating pathology. Eating behaviors, 24, 11-16
Brown, B. (2012). The Wholehearted Parenting Manifesto. Retrieved, 5(19), 2015; Meyer, C., Taranis, L., Goodwin, H., & Haycraft, E. (2011).
Compulsive exercise and eating disorders. European Eating Disorders Review, 19(3), 174-189.
Smolak, L., & Levine, M. P. (1996). Adolescent transitions and the development of eating problems. The developmental psychopathology of eating disorders: Implications for research, prevention, and treatment, 207-233.
Stone, H. (2011). Embracing your inner critic: Turning self-criticism into a creative asset. Harper Collins
Pallister, E., & Waller, G. (2008). Anxiety in the eating disorders: understanding the overlap. Clinical psychology review, 28(3), 366-386