Bel 085 051 6823 (Ma-Vr: 8.30 – 17.30)

Wat is de KEUZE methode?

03 apr 2016

De therapeuten en psychologen van de Piekerpoli werken met de KEUZE methode. In de sessies met de Piekerpoli therapeut leer je jezelf beter begrijpen en kom je erachter wat écht belangrijk voor je is. Je leert om te gaan met je emoties, je capaciteiten beter benutten, prioriteiten stellen en weer op jezelf te vertrouwen. De behandeling bij de Piekerpoli is gericht op duurzaam herstel, dus bovenal leer je om weer baas te worden over je eigen gedachten, zodat je zelf kunt bepalen wat en wanneer je denkt.

Wat is de KEUZE methode?

De KEUZE methode is een effectieve methode om te leren stoppen met piekeren. Je hoofd leegmaken, wie wil dat niet? Met deze multidisciplinaire aanpak breng je denken, voelen en doen weer met elkaar in evenwicht.

De letters KEUZE staan voor Kiezen, Emotiemanagement, Uitvoeren, Zelfreflectie en Evaluatie. Met deze vijf stappen kun je succesvol van het piekeren afkomen. De KEUZE methode helpt je om inzicht te krijgen in je gedachten, gevoelens en gedragspatronen. Je kunt pas stoppen met piekeren als je begrijpt hoe je piekergedrag werkt.

Stoppen met piekeren: de 5 stappen van de KEUZE methode

De eerste stap ‘Kiezen’ richt zich op het niveau van je gedachten. Wat denk ik en klopt dat? De tweede stap is ‘Emotiemanagement’. Wat voel ik en waarom? Gevoel en emoties vinden we eng, we stoppen ze liever weg dan ze te onderzoeken. In de stap ‘Uitvoeren’ gaan we aan de slag met wat we in de vorige stap hebben voorbereid. Je leert in de praktijk hoe je problemen aanpakt, op basis van gedachten én gevoel. In de stap ‘Zelfreflectie’ komen gedachten, gedrag en gevoel samen. We kijken met interesse naar onze eigen interne processen. Tijdens de laatste stap ‘Evalueren’ krijg je inzicht in waar je krachten liggen, wat je valkuilen zijn en waar je verder aan wilt werken.

KEUZE methode tegen piekeren

Toen ik merkte dat piekeren een gemeenschappelijke factor was bij veel van mijn cliënten, ben ik me er verder in gaan verdiepen.

Veel psychische klachten gaan gepaard met overmatig piekeren. Denk daarbij aan overspannenheid, angststoornissen of fobieen, stress, faalangst, depressie of burn-out. Leren om je gedachten onder controle te krijgen en te stoppen met piekeren is een belangrijke stap in je herstel.

Op basis van eigen inzichten en wetenschappelijk onderzoek naar dit terugkerende patroon, heb ik de KEUZE methode ontwikkeld. In mijn eigen praktijk en Piekerpoli Zoetermeer behandel ik cliënten al jaren zeer succesvol met deze methode. Mijn boek ‘Nooit meer Piekeren‘ geeft meer inzicht in de KEUZE methode en bevat veel tips en adviezen.

SHARE ON
SHARE ON