Bel 085 051 6823 (ma-vr 8.00-17.00)

Winterdepressie en zomerdepressie

17 aug 2018

Heb je last van een winterdepressie, een winterdip of juist een zomerdepressie? Ben je op zoek naar hulp bij depressie? In dit artikel lees je wat je kunt doen als je last hebt van sombere gevoelens in een bepaald seizoen. De zogenaamde seizoengebonden depressie is minder hevig dan een echte depressieve stoornis. Lees verder als je meer wilt weten over jouw wintermoeheid of je gebrek aan energie in de zomer.

Wat is een seizoensgebonden depressie?

Een seizoensdepressie is een depressie die elk jaar terugkomt in hetzelfde jaargetijde. Het meest bekend zijn de winterdepressie en de zomerdepressie. Van de seizoensgebonden depressies komt de winterdepressie, ook wel winterdip of winterblues genoemd, het meest voor.


Lees ook:

6 tips om uit je winterdip te kruipen

Hoe hou je dat heerlijke vakantiegevoel vast?


Wat is een depressie? En hoe herken je een depressie?

Een depressie is een stemmingsstoornis. Depressieve gevoelens zoals je somber voelen, lusteloosheid, nergens zin in hebben en vermoeidheid wisselen elkaar af. Je bent prikkelbaar en hebt een slechte concentratie. Je onderneemt minder, of geen, activiteiten, want je voelt er geen fut voor en je beleeft er geen plezier aan. Je eetpatroon is ontregeld. Je eet te veel of te weinig en je hebt moeite je bed uit te komen. Of je hebt last van slapeloosheid. Alles is je te veel. Je hebt nergens zin in en ziet overal als een berg tegenop.

De wees-niet-sip-in-de-winter-dip: Draag je bikini onder je coltrui. Loesje Klik om te Tweeten

Heb je last van een winterdepressie of winterdip? Dit zijn de winterdip symptomen

Bij winterdepressie zijn de depressieve gevoelens minder hevig van aard dan bij de ‘echte’ depressie. Kenmerken winterdepressie zijn het hevigst tijdens de donkerste dagen van het jaar, bij ons december, januari en februari. Een stevige wintermoeheid treedt in en er is weinig energie ook maar iets te doen. De stemming verbetert tijdens de lente, als de dagen weer langer worden. Het patroon van de winterdepressie herhaalt zich elk jaar.

Oorzaken depressie

Depressieve gevoelens beginnen bij de winterdepressie meestal in de herfst, als de dagen korter worden. Door gebrek aan zonlicht kan je biologische klok in de war raken wat invloed heeft op bepaalde stofjes in je brein. Melatonine is één van de veroorzakers van wintermoeheid. Als de avond eerder begint (in de winter is het vroeger donker) wordt bij veel mensen ook eerder Melatonine aangemaakt. Melatonine zorgt ervoor dat we slaperig worden. Bij heel wat mensen wordt meer Melatonine aangemaakt als de dagen korter (minder licht) zijn, waardoor je meer behoefte voelt om te slapen.

Tips tegen winterdepressie

Winterdepressie vitamine D

Een vitamine D winterdepressie, bestaat dat? Jazeker, zo simpel kan het soms zijn…. Door zonlicht maakt je huid vitamine D aan. Word je huid minder aan zonlicht blootgesteld? Dan maakt het ook geen vitamine D aan. Er zijn meer biologische disbalansen aan te wijzen als oorzaken. Van schildklierproblemen en tekorten aan vitaminen is bekend dat deze een depressie kunnen veroorzaken. Goed idee dus om je bloedwaarden te laten checken ter voorkoming van de vitamine D winterdip.

Winterdepressie lichttherapie behandeling

De anti winterdepressielamp, ook wel lichttherapie genoemd, is een veelgebruikte manier om je van je winterdip af te helpen. Heel wat wetenschappelijk onderzoek heeft het effect aangetoond van de lichtlamp tegen winterdepressie; als de winterdepressie tenminste is veroorzaakt door gebrek aan daglicht (West, et al. (2010). Blue light from light-emitting diodes elicits a dose-dependent suppression of melatonin in humans. Journal of applied physiology; Brainard et al. (2015). Short‐wavelength enrichment of polychromatic light enhances human melatonin suppression potency. Journal of pineal research).

Je kunt een winterdepressie behandeling bij een psycholoog ondergaan.

Als het regent; zoek de regenboog. Wanneer het donker is; kijk naar de sterren. Klik om te Tweeten

Zelf winterdepressie lamp kopen

Daarnaast schaffen veel mensen met een chronische winterdepressie zelf een anti winterdepressie lamp aan. Ga je dat doen? Lees dan verder hoe je met een winterdepressielamp omgaat. Schaf een depressielamp aan die tenminste 10.000 lux geeft op arm-afstand. 20 minuten per dag voor de lamp zitten zou voldoende moeten zijn, als de specificaties kloppen en de lamp écht 10.000 lux op armlengte geeft. Doe wat onderzoek op internet om tot een goede aankoop te komen. De kwaliteit per depressielamp verschilt en wat op de specificaties staat, klopt niet altijd.

Gebruik van de winterdepressie lamp

  • Gebruik de lamp ’s morgens (in verband met Melatonine aanmaak). Alleen dan heb je het gewenste effect.
  • Er wordt gewaarschuwd voor oogschade. Een goede manier is af en toe in de lamp kijken en weer wegkijken. Hoe reageren je ogen? Hoe zien ze eruit na een sessie? Goed om hier zorgvuldig mee om te gaan, de ene persoon is gevoeliger dan de ander.
  • Gebruik je antidepressiva? Overleg met je arts.
  • Heb je manische periodes? Overleg met je arts.

Zie verder voor tips tegen winterdepressie onderaan het artikel bij: Wat te doen bij depressie

Zomerdepressie

Naast de winterdepressie komt ook de zomerdepressie, of zomerdip voor. Ongeveer één op de duizend mensen heeft hier last van. Depressie kenmerken zijn het hevigst in de zomer, om in het najaar weer af te zwakken.

Heb je last van een zomerdepressie of zomerdip? Dit zijn de zomerdepressie symptomen

Somberheid en een melancholische stemming, hoofdpijn, prikkelbaar, niet goed eten en slecht slapen. Je kunt je opgejaagd voelen door verplichtingen zoals vakantie boeken en van alles regelen. Ook kun je stress ervaren op vakantie, door een andere omgeving, je normale routine loslaten, andere gewoonten of door slapen op een ander bed en de vreemde wc.

Aan het eind van de vakantie kun je weerzin voelen weer terug te gaan en je zelfs verdrietig voelen: Het ‘gewone’ leven begint weer.

Op sommige dagen moet je je eigen zonnestralen creëren. Klik om te Tweeten

Oorzaken zomerdepressie

Voor de zomerdepressie zijn meerdere oorzaken te noemen. Naast de biologische oorzaken: je lichamelijke reactie op stress, veel daglicht, warmte (niet kunnen slapen en niet goed eten) zijn vooral de vele prikkels een veroorzaker van de zomerdepressie. Er zijn veel activiteiten tijdens de zomermaanden waarbij veel mensen een FOMO ‘Fear of missing out’ ervaren. Een FOMO is de angst om iets mis te lopen, ergens niet bij te zijn geweest. Veel mensen ervaren hier stress door en lopen zichzelf voorbij.

  • Social media draagt ook bij aan het FOMO-verschijnsel. In de zomer worden er veel foto’s geplaatst van feestende vrienden, blije gezinnen en verliefde stelletjes; het leven lijkt één groot feest van avontuur en samen zijn. Misschien denk jij dat je afwijkt van de norm, iedereen is samen en jij voelt je alleen.
  • Als je niet veel energie hebt, of je hebt niet veel mensen om je heen om samen activiteiten te ondernemen, kunnen deze beelden op social media hard binnenkomen. Misschien voel je je leeg, eenzaam en lijkt het leven doelloos.
  • In de zomer vallen veel vaste activiteiten weg, zoals studie, sportschool, hobby etc. Er ontstaat het zogenaamde ‘zwarte gat’. Een grote leegte gaapt je aan en je weet niet wat je er mee aan moet. Hoe vul je jouw dag? Daarnaast vallen ook contacten weg, veel mensen zijn op vakantie.
  • Verveling, klinkt heel onschuldig, maar hoe is het als je geen zingeving meer voelt? Als je niet weet hoe je jouw dag moet vullen?
  • En natuurlijk de zomerstress: die perfecte vakantie die geregeld moet worden, financiële problemen en vakantieleed.

Zomerdepressie tips


Gebruik de momenten dat je alleen bent als een evaluatiemoment. Je hebt nu tijd om tot jezelf te komen en de balans op te maken: loopt je leven zoals je het wilt? Ben je bezig met activiteiten die er voor jou toe doen? Ga je met mensen om waar je door geïnspireerd wordt? Krijg je energie van deze contacten? Telkens als er een Nee op een vraag komt, bedenk dan hoe je dit beter kunt maken voor jezelf. Je leven is te kostbaar om je aan te blijven passen en jezelf opzij te schuiven. Doe wat voor jou zin heeft en waar je je gelukkig bij voelt. Ga op zoek naar omgevingen waar je, voor jou, inspirerende mensen tegen kunt komen.

Vakantie? Op welke manier kun jij je werk afsluiten zodat je even los komt van dat volle hoofd? En vooral, los komt van de vele vragen en problemen die je tijdens je vakantie aan het oplossen bent? Is er een manier waarop je jezelf écht vrij kan maken? Kun je vragen voorkomen?

Hier&Nu

Neem tijdens je vakantie regelmatig een moment om ‘adem te halen’. Kijk om je heen, hoe is het om hier te zijn? Sta stil bij het gevoel van ontspanning en bewondering wat deze omgeving bij je oproept en maak een mentale foto. Neem deze beelden en mentale foto’s van je vakantie mee naar huis zodat je ervaringen zo levendig mogelijk zijn om van na te genieten. Een souvenir kan je ook helpen thuis je vakantie ervaring op te roepen. Een schelp kan al genoeg zijn.

Wat was er leuk aan je vakantie? Benoem concreet wat je er leuk aan vond. Wandelen, een boek lezen, terrasje, uit eten, uitslapen, wat dan ook. Plan deze activiteiten ook in je dagelijks leven in je agenda, want het echte leven vindt plaats tussen de vakanties door. Dan kunnen we het toch het beste zo leuk en ontspannen mogelijk maken.

Wat te doen bij depressie

  • Sta vroeg op en ga in de ochtend naar buiten om zo veel mogelijk (blauw ochtend) daglicht op je netvlies te krijgen.
  • Maak een planning per dag in je agenda en houd je aan je afspraken met jezelf.
  • Breng je eet- en slaappatroon stapje voor stapje weer terug naar het niveau waar je je goed bij voelt (voldoende groente, fruit, ca 8 uur slaap per nacht).
  • Zorg dat je voldoende beweegt. Door te bewegen maakt je brein stofjes aan waardoor je je beter gaat voelen.
  • Neem voedingssupplementen zoals multivitaminen. Omdat ieder mens anders is, is het raadzaam hier advies bij te vragen. Ga bijvoorbeeld naar je huisarts en vraag om een bloedonderzoek voor winterdepressie vitamine D tekort of andere vitaminetekorten en de werking van de schildklier.
  • Pak je oude hobby weer op, of begin een nieuwe.
  • Zorg dat je onder de mensen bent. Ga naar plekken waar je mensen kunt ontmoeten die een stimulerend/positief effect op je stemming hebben.

Onderzoek je gedachten; als je stemming somber is, zijn je gedachten ook somber. Houd een dagboek bij om te achterhalen hoe je denkt en wat eraan vooraf is gegaan. Bekijk je negatieve gedachten kritisch: ‘Zijn ze écht 100% waar?’. Voor meer hulp bij dit proces volg je de gratis Anti Pieker Cursus op het Piekerpolikanaal op Youtube. Of één van de geleide visualisaties op het Piekerpolikanaal op Youtube om te ontspannen, aan je zelfvertrouwen te werken of je gedachten op orde te brengen.

Moed is een liefdesrelatie met het onbekende. Osho Klik om te Tweeten

Als depressieverschijnselen toenemen is het raadzaam hulp te zoeken. De psychologen en therapeuten van de Piekerpoli helpen je graag verder.

Bij de Piekerpoli worden onder andere volgende behandelingen bij depressie toegepast

  • CGT – cognitieve gedragstherapie depressie
  • Psychosociale therapie
  • Hart coherentie
  • Mindfulness/visualiseren
  • Lichttherapie (bij seizoensgebonden- of winterdepressie)
  • Dagstructuur en zingeving
  • Interpersoonlijke therapie
  • Relatietherapie
  • KEUZE methode
  • SHARE ON
SHARE ON